maandag 3 januari 2011

Dichter met geluid, Lucebert

Op 27 januari is de jaarlijkse Nationale Gedichtendag.

In de bibliotheek wil ik weer extra aandacht aan gedichten besteden, dus dichtbundels zullen een prominentere plaats krijgen in januari.
Gedichten worden weinig geleend, er is een bepaalde drempelvrees. Men is bang dat poëzie moeilijk is, onbegrijpelijk. Dat is vaak ook wel zo, maar tussen moeilijk en gemakkelijk ligt nog een hele wereld te ontdekken.

Zelf lees ik met enige regelmaat poëzie; luisteren naar een dichter die zijn gedichten voorleest vind ik persoonlijk erg moeilijk. Ik wil een gedicht voor me zien, lezen en herlezen, alle woorden en witregels, strofen en eindrijm of binnenrijm, of geen rijm.

Toch zijn er een paar dichters die zo prachtig kunnen voorlezen, dat het lijkt alsof je het gedicht pas begrijpt als je het hoort.

Die dichters wil ik in januari op mijn weblog een plaatsje geven, te beginnen met Lucebert.
Ingewikkelde gedichten, dacht ik altijd. Wel vaak prachtig taalgebruik, maar waar gaat het over?
Tot ik in een tv-programma Lucebert uit eigen werk hoorde voorlezen. Door zijn manier van lezen word je als het ware meegezogen in de wereld van het gedicht en krijg je opeens de gewaarwording dat je het, verdomd!, een beetje begrijpt!

Meer zeg ik er niet over. Laat het over je heen komen en luister.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten