vrijdag 28 januari 2011

Dichter met geluid, Bart Moeyaert

De Vlaamse dichter en schrijver Bart Moeyaert leest graag en goed voor. Niet alleen gedichten overigens.

Een aantal jaren geleden maakte ik via het programma De Plantage met presentatrice Hanneke Groenteman kennis met het werk van Bart Moeyaert. Hij las voor uit het boek Broere, waarin hij de lotgevallen van een jongetje en zijn zes broertjes beschrijft. De verhalen zijn gebaseerd op zijn eigen jeugd.

Hij deed dat zo leuk dat ik meteen het boek heb gekocht. Tot mijn verrassing zat er een cd bij het boek, waarop de schrijver de verhalen voorleest, sommige met pianobegeleiding.

In 2003 schreef hij op verzoek van het Nederlands Blazers Ensemble De Schepping, het bijbelse scheppingsverhaal, dat in samenwerking met het blazersensemble op de planken werd gebracht: voorgelezen door Moeyaert met muziek uit Die Schöpfung van Haydn.

Deze voorstelling kreeg in 2010 een vervolg met Het Paradijs, dat op dezelfde manier op het toneel werd gebracht. Van beide voorstellingen is een boek met cd verschenen, die ik iedereen van harte kan aanbevelen. Strikt genomen is het geen poëzie, maar als proza is het erg poëtisch....

De gedichten die Bart Moeyaert schrijft zijn, evenals zijn prozawerk, zowel bestemd voor kinderen als voor volwassenen.
Op zijn website zijn diverse filmpjes en audiofragmenten te vinden.

Kijk en luister bijvoorbeeld naar het gedicht Siberië

Hieronder nog de trailer voor de voorstelling met het NBE

1 opmerking:

  1. Hoe zit dat met de Vlaamse schrijvers in Nederland ? Jeroen Brouwers kan er zich soms over opwinden dat ze daar vaak prijzen wegkapen, terwijl je zelden hoort van prijzen die in Vlaanderen aan Nederlandse schrijvers worden toegekend. Heeft hij gelijk ? Hij is wel mijn favoriete auteur, laat ik dat er even bij zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen