donderdag 16 december 2010

Engelse spoken

Wij komen graag in Engeland. Altijd zijn er wel een paar kastelen of stately homes die we dan bezoeken, is het niet om de huizen zelf dan wel om de vaak prachtige tuinen.

Enkele jaren geleden waren we in Wales en hebben daar o.a. Powis Castle bezocht.
Het was een regenachtige dag en het kasteel bood een ietwat sombere aanblik. Het was heerlijk om vrij, zonder gids, door het kasteel te kunnen dwalen en we waren ook niet de enigen. Al zouden er geen andere bezoekers zijn geweest, dan nog waren we niet alleen: het spookt namelijk in Powis Castle.

Met name in de Long Gallery en in de Duke's Room zijn vaak verschijningen waargenomen, zowel door het personeel als door bezoekers.
Iemand voelde een hand op zijn arm, terwijl er niemand was...
En een dame in het zwart werd door iemand gezien bij de haard in de Duke's Room, maar toen ze seconden later weer keek, was de dame verdwenen.
Ook wordt er soms pianomuziek gehoord in een verder leeg vertrek.

Helaas, las ik deze verhalen pas achteraf in het boek Ghosts, gekocht in het winkeltje van de National Trust, dat altijd in dit soort bezienswaardigheden aanwezig is.
Het boek geeft een overzicht van huizen en kastelen (waaronder Powis Castle) in Groot-Brittannië waarvan "vaststaat" dat het er spookt. Het is een erg leuk boek, met prachtige spookverhalen!

Had ik het maar eerder geweten, dan had ik beter opgelet in de Long Gallery, wie weet zou ik dan een geest ontmoet hebben....

Hieronder nog een lekker griezelig filmpje met de top 10 van de "most haunted homes" in Engeland.

2 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik stuur de link naar dit blogje door naar m'n dochter in 'haar' Engelse kasteel (dat geloof ik nog niet kan bogen op spoken).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat alleen eeuwenoude kastelen met een bewogen,liefst tragische geschiedenis over een huisspook beschikken :-)

    BeantwoordenVerwijderen