woensdag 22 december 2010

Plus

Op mijn verjaardag kreeg ik van mijn zus een jaarabonnement op het tijdschrift Plus. Practical joke of kwaadaardigheid? Geen van beide: ze dacht oprecht dat ik dat wel leuk zou vinden, omdat ik toch nu ook ruim boven de vijftig ben...

Omdat ik dit blad nooit uit mijzelf zou kopen heb ik dat toch eens nieuwsgierig doorgebladerd. Hoe word ik als oudere lezer benaderd en ingeschat door de uitgever?
Helaas, helaas, stereotypen alom! De items gaan van prietpraat met bekende Nederlandse 50-plussers tot en met artikelen over de kwetsbare gezondheid.
Verder veel reclame voor trapliften en comfortfauteuils, onveranderlijk aangeprezen door kwieke dertigers, verre reizen met luxe cruiseschepen voor de doelgroep, en specials van de notaris over erfrecht en hoe je je geld zou moeten nalaten aan een goed doel.


Maar wat ik óók tegenkwam: een verhaal van Beatrijs Ritsema over uiterlijk vertoon, onder de titel Alles is ijdelheid. Daarin betoogt zij dat veel van wat mensen (volgens mij vooral andere mensen, want ze heeft het niet over zichzelf) doen, erop gericht is om indruk te maken op anderen, dus om zichzelf te profileren. Dat geldt voor kleding, huisinrichting, auto, vakantie, gadgets (iPod, bv.) en nog veel meer. Men wil zich onderscheiden.

Volgens Beatrijs geldt dat ook voor de sociale media op internet, die zij een groot voorbeeld van humbug noemt. Facebook en Hyves doet zij af als wedstrijdjes in wie de meeste vrienden heeft, en Twitter is, aldus Ritsema vooral bedoeld voor mensen die reclame willen maken voor zichzelf: kijk mij eens grappig/diepzinnig/scherpzinnig/adrem etc zijn....

Te kort door de bocht, Beatrijs! Bij de lezeressen van Plus gaat het er misschien in als koek. Het bevestigt de drempelvrees en argwaan van de leeftijdsgroep tegen alles wat met de computer te maken heeft. Na lezing van dit artikel zullen ze niet geprikkeld worden om het toch eens te proberen.

En niet alleen te kort door de bocht. Ze doet met name Twitter onrecht door er alleen een platform in te willen zien voor zelfpromotie. Want Twitter is natuurlijk veel meer:
Nieuws verspreidt zich razendsnel via Twitter, daar kan geen krant tegenop.
Allerlei instellingen, zoals de overheid, politie, bibliotheken, schouwburgen etc., maken gebruik van Twitter om klanten, burgers, en andere belangstellenden en -hebbenden van nuttige informatie te voorzien.
Ook actiegroepen ontstaan spontaan via Twitter. Vanmorgen las ik bijvoorbeeld dat men via twitteraccount ElfStedenVegers een grote groep mensen bij elkaar wil krijgen om de elfstedenroute sneeuwvrij te krijgen, zodat misschien volgende week de tocht gereden kan worden!
En verder is Twitter natuurlijk ook een prima middel voor echte commerciële doeleinden, daar is niets mis mee.
Onnodig te zeggen dat ikzelf een fanatieke twitteraar ben, het is vaak ook gewoon gezellig!

Wat ook onnodig is, is het blad Plus. Rolbevestigend en eenzijdig. Ik voel mij als lezer niet serieus genomen en in een hoekje gezet.
Dit abonnement zal niet worden voortgezet!!

9 opmerkingen:

  1. Zo! Duidelijk verhaal!

    Verwacht dan ook geen reactie van Plus. ;)

    Overigens, heb je wel eens gezien/gemerkt hoeveel reclame erbij verzonden wordt? Alsof de huis-aan-huis reclame nog niet genoeg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een heel stereotiep geheel. Alsof 'plussers' (50plus, 55plus, 80plus??) òf teveel geld en tijd hebben en dus altijd op reis, òf kwakkelend oud en der dagen zat zijn. In beide gevallen vormen ze een doelgroep voor een stortvloed aan reclame. En Beatrijs slaat hier inderdaad de plank mis, een enkele keer doet ze dat..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Zin is een leuker blad
    Die lees ik zelfs nog wel met plezier ;)

    Groetjes Viviane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat blad ken ik eigenlijk ook niet. Bedankt voor de tip Viviane. Ik ga er in de bieb eens naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke blog, Hinke! Ik word komend jaar 50, maar ik zal het blad niet lezen. Heb er wel eens in gebladerd, maar voelde me absoluut niet aangesproken. Zonde van het cadeau. Ze had beter kunnen vragen wat je zelf leuk zou vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel,Immeke. Ik ben maar weer eens begonnen met bloggen, voor het eerst na de 23dingen.
    Ik vind het ook zonde van het cadeau, maar om zoiets nou (ook al is het tactisch) tegen haar te zeggen, moeilijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach, er wordt wat rotzooi verkocht, ook bij ons in Vlaanderen. De roddelpers op zijn ergst. En al die media-geile figuren op tv...

    BeantwoordenVerwijderen