maandag 13 december 2010

Er is geen lepel...

Foto: Christiaan Triebert.

Als ik 's morgens op de fiets stap, is het eerste dat ik zie bovenstaande tekst, gespoten op een blinde muur. Als je er op let zie je deze tekst op veel plaatsen in de stad. In eerste instantie dacht ik in mijn onnozelheid dat de graffiti verwees naar drugsgebruik, maar niets is minder waar. Een zoekactie op internet leerde mij dat het slaat op een scene uit de cultfilm The Matrix. Nooit gezien, want ik ben zelf geen science-fiction liefhebber.

Het idee achter The Matrix is gebaseerd op het jodendom, het gnosticisme, het boeddhisme, en op westerse filosofen als Plato. Een kenmerkende overeenkomst tussen de thematiek van de Matrix en het denken binnen het boeddhisme is het bestaan van een echte (goddelijke) en een schijnwereld (Maya). Zoals een slaper zijn droom beleeft, zo bestaat het aardse leven in het goddelijke.

The Matrix is een praktisch voorbeeld van René Descartes' beroemde stelling: "Cogito ergo sum" (Ik denk, dus ik ben). Namelijk dat je altijd en alleen zeker kunt zijn van je eigen bestaan, maar dat al het andere een illusie kan zijn. De stelling van Descartes is dan ook de filosofische grond waarop de film The Matrix is gebaseerd.

Degene die de spoongraffiti in Leeuwarden maakt, draagt dus een filosofische boodschap uit!




Jammer van de ondertiteling in één of andere oost-europese taal, ik kon van youtube helaas niet het originele engelse fragment downloaden...

2 opmerkingen:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=dzm8kTIj_0M Zocht je deze? (via Google zoeken op there is no spoon original).

    Leuk he! In drachten zijn er ook een paar, ik vraag me af of het dezelfde persoon zijn. :)
    Echt leuke graffiti! Vooral omdat niet iedereen hem door heeft! Als je zulk soort graffiti leuk vindt dan raad ik je het boek Street Logos van Tristan Manco aan.

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Petra,
    Leuk! bedankt voor de tip! Ik had de link die je stuurt wel gevonden, maar kan hem niet insluiten om te kopiëren. Ik krijg dan de melding: insluiten op verzoek uitgeschakeld...
    Groeten, Hinke

    BeantwoordenVerwijderen