zondag 26 december 2010

Wintervogels

Hoewel ik in een flat in de stad woon, is er voldoende groen rondom voor een gevarieerde vogelpopulatie.
Zo zagen we gisteren tijdens een koude wandeling in een boom zes ransuilen zitten.
Een hele familie, die haar aanwezigheid verried door het grote aantal braakballen op het trottoir.
Een verrassing op zo'n winterse dag!

Ook zien wij regelmatig meeuwen op het gazon naast de flat trappelen, ofwel stampvoeten, ofwel tapdansen... Waarom ze dat doen is ons een raadsel, hoewel mijn echtgenoot denkt dat ze wormpjes en insecten en ander voedsel naar boven trappelen. Ik neem zonder meer aan dat hij gelijk heeft, want het klinkt heel aannemelijk...



En ook de kleine vogeltjes die zo schattig en decoratief zijn op kerstkaarten: winterkoninkjes en roodborstjes, komen geregeld voorbijvliegen.

















1 opmerking:

  1. Dat trappelen is inderdaad om wormen naar boven te halen. Het werkt!
    Ik woon op het platteland en ik zie zelden uilen :(

    BeantwoordenVerwijderen